DSB 1968:  SECMAFER •Sk-u


• Transportvogne for SECMAFER sporbygningsmateriel
Transportwagen für SECMAFER Gleisbaumaschinen
• Wagons for SECMAFER railbuildingmachines


update 17.08.2009


 

1968:  •Sk-u  21 86 425 1 0xx  

DSB købte i 1968 og 1969 to sæt SECMAFER sporbygningsmateriel. Hvert sæt bestod af to transportvogne for ialt tre SECMAFER løbekraner, en transportvogn for et svelleløfteåg, ombygget fra en C
RM undervogn, og en værktøjsvogn, ombygget fra en åben godsvogn •Elo.

Ialt 4 •Sk vogne blev mærket med +RIV - "+" stod for max. 80 km/h - og sendt til Frankrig, hvor de blev ombygget hos Secmafer med forsænket vognbund og afkortet ca. en meter for transport af de nævnte løbekraner. Ved ombygningen fjernedes også alle side- og gavlvægge samt alle sidestøtter. Det vigtigste påskrifter blev overført til undervognen, dog ikke vognenes litra. Ud fra interne papirer ses dog, at DSB benyttede litra •Sk-u for de ombyggede vogne. 
PDF blad med tekniske oplysninger.

Efter slutmontage i Danmark blev vognene ændret til Specialvogne med følgende numre:

21 86 4251006 -7 ændret 1969 til Specialvogn 1198
21 86 4251010 -9 ændret 1969 til Specialvogn 1199
21 86 4251012 -5 ændret 1970 til Specialvogn 1193
21 86 4251016 -6 ændret 1970 til Specialvogn 1194

I 1975 ombyggedes Specialvogn 1193 og 1198 hos Scandia med 2,5m jernbogier fra FS 988 (1193) hhv. FS 990 (1198). Endvidere moteredes en Hik-G trykluftbremse og en skruebremse med håndhjul på siden af vognene. Skruebremsen monteredes forskelligt på de to vogne. Ved ombygningen ændredes tara og lastgrænse til 21300kg og 24,0t for 1193 hhv. 21100kg og 24,0t for 1198. Samtidig ændredes "Specialvogn" til "Tjenestevogn" og vognene maledes i DSBs nye gråsorte designfarve.

De fire vognes skæbne derefter:

Tjenestevogn 1193 og 1194 blev ophugget i 1985
Tjenestevogn 1198 ændredes 1984 til 80-86-9802198 -3 og blev ophugget 1991
Tjenestevogn 1199 solgtes i 1977 til SNCF (Franske Nationalbaner)

Desværre har jeg intet foto af 1199 i Frankrig.


Für den Transport von SECMAFER Gleisbaumaschinen, von denen DSB 1968 und 1969 jedes Jahr ein "Satz" kaufte, merkte DSB vier .Sk Wagen mit +RIV ("+" für max 80 km/h) Merkung um, sandte sie nach Frankreich und liessen sie bei SECMAFER zu Tiefladewagen umbauen. Die Wagen wurden nachher zu Specialwagen 1193, 1194, 1198 und 1198 umgezeichnet. 1975 wurden bei Scandia, Randers die zwei Wagen 1193 und 1198 mit altbrauchbaren Drehgestellen von Kopenhagener S-Bahn Wagen sowie ein Hik-G Druckluftbremse und eine seitliche Feststellbremse umgebaut. Einer der Wagen (1199) wurde 1977 an SNCF verkauft, die restlichen drei in Dänemark verschrottet (siehe oben).


In 1968 and 1969 DSB bought two sets of SECMAFER railbuilding equipment. To transport theese machines four .Sk wagons were RIV marked and sent to France to be rebuilt to depressed center wagons by SECMAFER. Back in Denmark the wagons was remarked to Specialvogn 1193, 1194, 1198 and 1199. In 1975 the two wagons 1193 an 1198 was rebuilt at Scandia Randers with bogies from Copenhagen suburban railway coaches. They even got an air brake and a hand brake installed too. In 1977 Tjenestevogn 1199 was sold to french SNCF. The rest was scrapped in Denmark 1985 and 1991 (see above). 

 


© 2009 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen