DSB 1934:  Trafotransportvogne


• Transformatortransportvogne
Transformatortransportwagen
• Wagons for transformers

update 17.08.2009


 

1934:  Transformatortransportvogn Nr.1. 

Til transport af transformatorer mellem de forskellige omformerstationer til Københavns S-tog byggede Centralværkstedet i København en mindre trolje i 1934. Det var nærmest kun en 2-akslet bogie med 2,4m akselafstand. To stødpuder og en trækkrog i hver ende gjorde dog, at den kunne flyttes med almindelig trækkraft. Længde over puffere var 3,65m, tara 3500kg og last 18,5t. Vognen havde hjemsted ved Enghave Omformerstation. Hvornår vognen blev ophugget, er svært at sige, men den blev afløst af Nr.2 og udrangeret i 1953. Tegning.

Für den Transport von Transformatoren zu den Unterwerken der Kopenhagener S-bahn, baute das Zentralwerkstatt København 1934 eine kleine Transportwagen. Vermasste Zeichnung.

For transporting transformers to and from the electric plants of the Copenhagen Suburban trains network (1500V DC) the Copenhagen central workshops built this little wagon in 1934. Drawing with messurements.

Foto af Transformatortransportvogn Nr. 1 ved Enghave omformerstation 19??. Bemærk den ekstra løftebom monteret på vognen.

Transformatortransportvogn Nr.1 bei Enghave Omformerstation. Bemerkenswert der ekstra Hebebaum auf dem Wagen.

Transformatortransportvogn Nr.1 at Enghave Omformerstation. Remark that lifting boom mounted to the wagon frame.

  

1953:  Transformatortransportvogn Nr.2. 

Nr.1 blev i 1953 afløst af en ny vogn, Nr. 2, ombygget fra lukket godsvogn Q
GL 33254, også fra Cvk Kh. Længdedragerne blev forkrøbbet, så læssehøjde blev den samme som på nr.1. I øvrigt fik vognen kraftigere fjedre, så den kunne bære 20t. Taravægt 6500-7000kg. I den ene ende blev monteret en lukket kasse til værktøj og løsdele, som fulgte med transformatorerne. Vognen blev i 1961 ændret til Specialvogn 751 og senere til Tjenestevogn 751. Vognen blev udrangeret i 1985. Tegning.

Nr.1 wurde 1953 von Nr.2 ersetzt. Dieser Wagen wurden auch in Kopenhagener Zentralwerkstatt gebaut unter Verwendung des Untergestells der QGL 33254. 1961 wurde der Wagen zu "Specialvogn 751" umgezeichnet und 1985 ausgemustert. Vermasste Zeichnung.

Nr.1 was 1953 substituted by a new Nr.2, rebuilt from the framework of DSB QGL 33254. In 1962 it was renumbered to "Specialvogn 751" and thereafter scrapped in 1985. Drawing with messurements.


© 2009 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen