DSB 2001:  Uikks > Uis


• Dyblastvogne SJ Uikks > 9499100/101 Uikks > Uis
• Tiefladewagen Uikks 9499100/101 der DSB
• Low loading DSB wagon Uikks 9499100/101


update 17.05.2014


 

2001:  SJ Uikks > DSB 40 86 9499100 / 101 

DSB købte 2001 og 2002 hvert år en Uikks fra Sverige. Vognene tilhørte PILKINGTON men var allerede begyndt ophugget. Bl.a. var akselgaflerne skåret af for at frigøre hjulsættene. De to blev imidlertid revideret og istandsat og derefter leveret til Hjælpevogntjenesten i det tidligere Vognopsynværksted på København Gb:

  PDF blad med tekniske data

21 86 9499100-9 Uikks ex 74-9909014 (1982 AGEVE),   2002 > 40 86 9499101-4 
21 86 9499101-7 Uikks ex 74-9909013 (1982 AGEVE),   2002 > 40 86 9499100-6

Med en lastgrænse på 27t skulle vognen egentlig have haft litra Uis. Bemærk at vognene byttede numre ved omlitrering til 40-86-. Oprindelig havde også 40-86- vognene litra Uikks, men det blev fjernet igen næsten omgående. I øvrigt var lastgrænsen da hævet til 32 t !

Vognenes formål skulle være transport af en redningscontainer, som blev kørt på lastbil fra et depot til de blå vogne, som så kørte containeren frem til ulykkesstedet. I 2006 blev der monteret styretappe til containere på vognene, men hverken containerne eller vognene har nogensinde været i brug til dette formål.

Vognene eksisterer fortsat, men anvendtes længe ikke til noget. Længe var begge vogne hensat i "junglen" mellem Centralværkstedet og den tidligere Containerterminal i København. 

I foråret 2014 er vognene kørt til Køge og overtaget af (formentlig) Contec Rail. I mellemtiden er påskrifterne blevet endnu mere mystiske, bl.a. med lastgrænse 45,5 t og Taravægt 32,0 t ! 
Vognene blev renoveret i 2015 og fik samtidig mere "normale" påskrifter.

 


Zwei Tiefladewagen wurden von Schweden gekauft um Containern der DSB Rettungsdienst zu befördern. So weit ist es aber noch nicht gekommen. Bis 2006 wurden aus eine Wagen Containterzapfen montiert. Das ist Alles. Die Wagen waren nie von Typ Uikks. Zuerst mit 27t Ladegewicht wäre Uis besser gewesen. Mit 32t Ladegewicht sind sie auch von Typ Uis. 


Two low loaders were bought from Sweden for transporting containers for DSB rescueteams. Even now it has not come to that, and possibly it never will. The wagons were never of type Uikks. Uis was more suitable.  

 


© 2016 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen