Pedershaab 194? - ??

PM 44000



 

 


 Teknik .
 Lokomotiv fabrikat - type Pedershaab Maskinfabrik, Brønderslev 
 Årgang - fabriksnr.  ?
 Sporvidde - hjulkobling - drivhjul Ø 700mm - B
 Motorydelse - fabrikat (brændstof) 47 HK - BurWain 6A6-6D (diesel)
  195x > 50 HK Bedford (benzin)
 Kraftoverføring - trækkraft Mekanisk - 1000 kp (Bedford: 1250kp)
 Max. hast. 25 km/h
 Tjf. vægt (tomvægt) 5,0 t  (hos DdS: 4,0t)

 

 Liv og levned
 1944  Købt brugt til Arninge Roebaneselskab. Istandsat ved GMV
    Særlige akselkassestyr opfundet af Sv.Jensen, Gloslunde (GMV). Med disse undgås en kædestrammer idet
    trækkæden strammes ved at ændre på maskinens akselafstand! I 1950'erne monteret med Bedford benzinmotor.
 1958  Solgt til DdS Højbygaard. Registreret som nr.9 (ikke påmalet).  FOTO
    Monteret med pufferplanker for rangering med normalsporsvogne.
 1961  Overført til Maribo  FOTO
 1963  Overført til Saxkjøbing. Udstationeret på "Nielstrup" nordvest for Sx.  FOTO
 1966  Solgt til Holeby Papirfabrik. Renoveret og lettere ombygget.  FOTO
     Smalsporspufferne fjernet. 1979 nyopbygget førerhus.
 1989  Overtaget af IBK og overført til Hedeland
 
 

 


Dansk Jernbanearkiv & Per Topp Nielsen © 25.05.2011